ПЕЩЕРСКИ МАНАСТИР „СВ. НИКОЛАЙ МИРЛИКИЙСКИ“ – С. ПЕЩЕРА, ОБЩ. ЗЕМЕН

Обща информация

Пещерският манастир „Св. Николай Мирликийски“ се намира в Земенския край, в полите на Рудина планина, чийто най-висок връх е Сирищнишка Рудина. Светата обител се намира на километър и половина североизточно от село Пещера, община Земен. До нея води широка алея, която е добре поддържан към момента черен път.

История

Има сведения от местни хора за съществуването на Пещерския манастир още през 814 г. Първите писмени сведения се четат от т.нар. Мрачка грамота от 1 декември 1348 година – това е формален акт на българския цар Иван Александър, с който той дарява на светата обител много имоти. Грамотата понастоящем се съхранява в Хилендарския манастир в Атон. Във вековете на османското робство манастирът запада. Възстановен е през 1842 г. Сред ктиторите са монахът Симеон и синът му. По това време била изписана църквата от Димитър Томов Вишанов или Молеров, български зограф от рода Молерови, виден представител на Банската художествена школа. През Руско-турската освободителна война (1877 – 1878) османските войски опожаряват манастира при оттеглянето си и обесват монаха Симеон, а синът му по чудо се спасява и отива в Рилския манастир. След това манастирът е изоставен. По-късно отново е възстановен.

• 1

София

Самото село е близо до град Земен. Разположено е на около 80 километра югозападно от София, които се изминават с кола за около час и 10 минути. За село Пещера от София се отправяте към Земен и на входа на града поемате надясно още преди да сте влезли в него. Макар следващото населено място да е именно село Пещера, на синята пътна табела на този разклон, то не е изписано.

• 2

село Пещера, община Земен

Като влезете в село Пещера (откъм Земен), за манастира трябва да се отклоните вдясно по първата пряка и после пак вдясно по втората. За ориентир там на кръстовището на втората пряка има чешма. След това улицата, по която трябва да завиете надясно става доста тясна и стръмна. Продължавате още малко по нея. След това пътят се разклонява, като на това място трябва да поемете по лявото разклонение, а малко след това сте вече на алеята. Следва остър завой наляво, беседка и после завой надясно, след който има място за паркиране. Ако се притеснявате от стръмни и тесни улици или просто искате да удължите разходката си, може да оставите колата в централната част на селото и да продължите пеша. Алеята е много приятна – лека за ходене, сред зеленина и с множество обособени зони за отдих и пикник. Тя е добре обозначена с табелки. Разстоянието от центъра до алеята не е много – около половин километър. Край началните беседки, докато сте още съвсем близо до селото, се откриват и красиви панорамни гледки надалеч. Като излезете от селото, ще ви трябва около половин час без бързане, за да стигнете до манастира.